کوک کردن ویلن
| |||
کلا اساس انتخاب کوک تکنوازی بر اساس "داشتن آکوردهای بهــتر" است اما اساس انتخاب کوک مناسب برای چندنوازی "دارا بودن قابلیت استفاده از سیمهای بمتر و زیرتر برای اجرا یک اثر ارکســــــــــترال" است یعنی شما دقیقا کوکی را انتخاب میکنید که بتوانید خیلی راحت و تقریبا بدون محدودیت ملودی را روی یک یا دو اکتاو بنوازید. مثلا : *ماهور (ر) کوک مناسب برای ماهور (ر) چه برای تکنوازی و چه برای چندنوازی همان کوک معروف (می-لا-ر-لا) می باشد که سیم (ر) همان آکورد است و دو سیم لا هم میتوانند برای اجرای یک ملودی در زیر و بم موثر باشند ... . *اصفهان (ر) و (لا) کوک مناسب اصفهان ر دقیقا به علل بالا هم برای تکنوازی و هم برای چندنوازی (می-لا-ر-لا) می باشد . در اصفهان (لا) هم به علت داشتن دو ویژگی آکورد مناسب و قابلیت مانور خوب روی زیر و بم سیمها ، کوک مناسب (می-لا-می-لا) میباشد ... . *چهارگاه (ر) و (لا) کوک مناسب برای چهارگاه ر هم به دلایل بالا برای تکنوازی و همنوازی فرقی ندارد و (ر-لا-ر-لا) می باشد. همچنین برای چهارگاه لا میشود : (می-لا-می-لا) . *تذکر : گام چهارگاه را میتوان از گام ماژور اینگونه بدست آورد : درجه دوم و ششم گام ماژور هر دو یک-چهارم پرده بم میشوند. ===> در ر ماژور - می و سی یک چهارم پرده بم میشوند : پس گام چهارگاه ر میشود : ر-می کرن-فا دیز-سل-لا-سی کرن-دو دیز-ر *همایون (لا) و (می) کوک تکنوازی : 1- همایون لا : (ر-لا-سی کرن - سل) 2- همایون می : ( ؟ ) شاید (می-لا-ر-فا سری) یا( می-لا-می-فا سری) کوک همنوازی : 1- همایون لا : (ر-لا - ر-لا یا ر-لا-ر-سل) 2-همایون می : (می-لا-می-لا) *دشتی (سی) 1-تکنوازی : (می-لا-سی-سل یا می-لا-سی-می) 2-همنوازی : (می-لا-می-لا) *بیات ترک (دو) 1-تکنوازی : (ر-لا-دو-سل) 2-همنوازی : (ر-سل-دو-سل یا با تبدیل بهتر : می-لا-ر-لا) *افشاری (ر) تکنوازی و همنوازی : (ر-لا-ر-سل) *نوا و ابوعطا (ر) تکنوازی و همنوازی : (ر-لا-ر-لا) *راست پنجگاه (لا) تکنوازی و همنوازی : (می-لا-می-لا) -- منطبق بر گام لا ماژور *شوشتری (می) 1-تکنوازی : (می-لا-می-می) 2-همنوازی : (می-لا-می-لا) *شوشتری (لا) 1-تکنوازی : (ر-لا-لا-سل) 2-همنوازی : (ر-لا-ر-لا) *سه گاه (فا سری) 1-تکنوازی : (می-لا-ر-فا سری) 2-همنوازی : (می-لا-ر-لا) و ..... ! |